Hjälp & Support -

Hjälp & Support

Här hittar du svaret på våra vanligaste frågor och kontaktuppgifter för dig som vill fråga oss något. 

Vanliga frågor & svar

Populära frågor denna vecka

Kan vi dela en personlig länk så att våra kunder själva kan lägga en beställning?

Mina Sidor Elore lanseras vecka 16.

I Mina Sidor finns en flik längst ner som heter "dela webbshop". Kopiera länken och skicka till kunden, eller låt kunden direkt scanna QR koden. Därefter kan kunden själv klicka i sin beställning och fylla i sina uppgifter, och beställningen registreras under säljaren i Mina Sidor

Varför kan jag inte välja faktura som betalningsalternativ?

En möjlig orsak till varför du inte kan betala med faktura är för att våran betalningstjänst inte anser att det finns tillräckligt med kredithistorik.

Även om du anses vara en icke-kreditvärdiga kund kan du numera se faktura-alternativet, men det kan hända att du fastnar efter “se verifierat köp" med BankID.

En lösning på detta är att någon annan, exempelvis en förälder eller en annan klasskamrat, som är över 18 år gammal skriver in sig på fakturan.

OBS: personen som skriver in sig på fakturan får inte vara belastad med betalningsanmärkningar.

När måste slutbeställningen läggas?

Slutbeställningen måste genomföras senast Tisdag 23.59 på er valda slutbeställningsvecka. Om ni önskar att byta vecka måste ni kontakta oss.

Deadline för att lägga en order på er slutbeställning för garanterad leverans innan sommarlovet är Torsdag 25 maj klockan 23.59 (vecka 21).

Ska ni använda er förtjänst till sommaren? Tänk på att lägga beställningen i god tid så att ni hinner få leveransen, dela ut produkterna och ta betalt av era kunder!

Produkter

Finns det något minimum antal produkter man måste sälja?

Nej. Ni kan sälja så mycket eller lite ni vill.

Att ni startar en försäljning är inte bindande till någonting alls, så även om ni beställer säljpaketet och det slutar med att ni inte säljer så är det helt okej.

Ni är dock skyldiga till att meddela oss om ni väljer att inte fullfölja försäljningen, ett kort mejl till vår support info@elore.se räcker.

Finns det något maximum antal produkter vi får sälja?

Nej. Ni kan sälja så mycket eller lite ni vill.

Att ni startar en försäljning är inte bindande till någonting alls.

Ni är dock skyldiga till att meddela oss om ni väljer att inte fullfölja försäljningen, ett kort mejl till vår support info@elore.se räcker.

Vad är det för typ av ljus vi kan sälja?

Ni kan i dagsläget sälja 3 olika ljus:

Bubbelljus (bomull)
Doftljus (bomull)
Doftljus (patchouli och vanilj)

Vad kostar produkterna för våra kunder?

Ni säljer ljusen för mellan 150-180 kr till era kunder.

Ni behåller upp till 67 kr i förtjänst.

Hur mycket pengar tjänar man med Elore?

Ni får lika mycket i förtjänst per såld produkt, oavsett om produkten kostar 150 kr eller 170 kr.

Ni behåller mellan 47-67 kr i förtjänst, beroende på hur mycket er totala försäljning hamnar på.

Antal sålda paket Förtjänst
0-99 st 47 kr
100-249 st 57 kr
250-349 st 67 kr
350+ st 67 kr + 2000 kr i bonus

Säljperiod/Försäljning

När får vi starta försäljningen?

Så fort ni har startat försäljningen så får ni tillgång till Mina sidor och kan börja sälja digitalt.

Vad är Mina sidor?

Mina sidor är ett säljverktyg som ni kan använda er av för att få den bästa upplevelsen av er försäljning. Med Mina Sidor kan ni ha hela er försäljningen digitalt, vilket möjliggör för en enkel och smidig administration för både säljarna och kontaktpersonen.

Hur fungerar Mina sidor?

När kontaktpersonen har startat försäljningen så aktiveras automatiskt ett konto i Mina sidor. Därefter kan kontaktpersonen bjuda in alla säljare. I Mina sidor kan alla säljare lägga till kundernas beställningar och se hur mycket andra i gruppen har sålt. För att avsluta försäljningen trycker kontaktpersonen på "Gruppförsäljning" och sedan "Avsluta försäljning".

När är vår säljperiod, måste vi hålla oss till den?

Det är upp till er. Ni kan självklart avsluta försäljningen när ni känner er klara, om ni vill sälja längre går även det såklart bra.

Ni får gärna återkomma till oss när ni vet när ni önskar att avsluta er säljperiod så att vi har koll på det!

Hur länge pågår säljperioden?

De flesta grupper har en säljperiod som är 2-4 veckor lång.

Ni avgör själva hur lång eller kort er säljperiod ska vara.

Finns det någon deadline när vi måste vara klara med försäljningen?

Vi rekommenderar en säljperiod på 4-8 veckor, så en deadline när ni måste vara klara finns inte.

Beställer vi produkter först eller efter vi sålt klart?

De flesta av grupperna beställer produkter efter de har sålt klart.

De säljer med hjälp av webbshopen och gör sedan beställningen för att ta bort osäkerheten på huruvida man kommer kunna sälja allt.

Vill ni ändå beställa produkter och sälja direkt?

Starta försäljningen och skriv en kommentar att ni vill ha produkter levererade direkt. Alternativt kan du kontakta oss på info@elore.se så hjälper någon i supporten dig.

Hur beställer vi produkter i slutet av säljperioden?

När ni känner er färdiga med er försäljning med Elore så beställer ni produkterna så här:

1. Gå in på Mina Sidor och lägg till produkterna ni sålt i varukorgen

2. Välj antal produkter ni sålt (när ni gör detta så kommer priset ändras) och gå till kassan

OBS. Det står "Välj grupp du vill stötta", detta är inget ni behöver fylla i om ni inte sålt med vår webbshop eftersom vi kommer granska er beställning manuellt och se till att ni får rätt förtjänst och boka frakten åt er.

3. Välj faktura som betalalternativ och slutför beställningen. Vi skickar sedan produkterna omgående samt fakturan med 20 dagars förfallotid. Om det står att det inte går att genomföra köpet så är det oftast på grund av två anledningar: antingen är du som beställer under 18 år eller så är kredithistoriken inte tillräckligt god. I båda fallen rekommenderar vi att be en annan person

Om ni haft försäljning via webbshop också så behöver du skicka ett mejl till oss efter du ha lagt din order, så kommer vi justera fakturan innan den skickas ut till er (baserat på antal köp från webbshopen).

Jag vill starta en försäljning med Elore

Vad kul att du vill starta en försäljning med oss! För att starta en försäljning går du till den här sidan https://www.eloreessentials.se/insamlingsdags/

Jag funderar på att starta en försäljning med Elore

Vad kul att du funderar på att starta en försäljning med oss! Du kan skriva till info@elore.se för att se om Elore passar just dig.

Jag har en fråga om slutbeställning

För att ta reda på hur du genomför en slutbeställning kan du läsa mer här: https://www.eloreessentials.se/avsluta/

Leverans & retur

Vad kostar frakten?


Fraktkostnad:
1-19 produkter - 99 kr

20-249 produkter - 149 kr

250+ produkter - Fraktfritt

Vi kan skicka till skolan, arbetsplatsen, eller direkt till hemmet vid större orders. Man sparar 2-4 arbetsdagar i frakttid på att välja att skicka direkt till skolan eller arbetsplatsen. Mindre ordrar skickas till postombud.

OBS: det tillkommer en extra avgift på 250kr om du väljer hemleverans. Vi uppmuntrar dig därför att skicka din beställning direkt till skolan eller ett annat företag.

Vad är leveranstiden för slutbeställning?

För orders som görs i slutet av er försäljning är vår leveranstid 7-12 dagar, och vi skickar i regel med DHL, Schenker eller PostNord.

Vid mindre orders är leveranstiden 2-5 dagar.

Hur får vi produkterna? Skickas de hem till mig (kontaktpersonen) eller skickas de till respektive kund?

Beställningen kommer i en samlad leverans till den adress ni uppger när ni beställer ordern. Vi kan antingen leverera till en hemadress, eller till er skola.

Produkterna skickas alltså inte till respektive kund.

Vad gör jag om det saknas produkter i min leverans?

Om din leverans saknar produkter eller innehåller skadade produkter ska du kontakta vår support inom 7 dagar. Du kan göra detta genom att fylla i vårt formulär eller genom att ringa oss.

Hur gör vi om våra kunder vill göra en retur?

Era kunder kan enkelt skicka tillbaka alla produkter i oöppnade förpackningar inom 15 dagar från köp.

Först så behöver en retur registreras genom att mejla info@elore.se med följande information:

- Namn på grupp hon köpte produkten från
- Produkt att returnera
- Anledning till retur

OBS. Mejla oss innan ni gör returen så att vi kan registrera den.

Hur levereras produkterna?

Produkterna levereras antingen som paket, på halvpall eller på helpall. Det beror på mängden ni beställer.

Vi kan skicka som hemleverans, till skola/arbetsplats eller företags arbetsplats. Välj det som passar er bäst när ni beställer produkterna.

Eran order kommer att skickas med PostNord som antingen halv- eller helpall beroende på den totala vikten.

Vad händer om ingen kan ta emot leveransen vi beställt?

När du beställer en större mängd produkter så skickas detta med halv- eller helpall till den angivna adressen.

PostNord kommer att kontakta er innan leverans så att ni kan komma överens om en leveranstid. Om ni vill bestämma en tid redan nu så kan detta göras i PostNord appen som finns för både iPhone och Android.

Om ni inte tar emot leveransen på den bestämda tidpunkten tillkommer en extra kostnad på 200 kronor/dygn. Detta är på grund av att ordern måste skickas tillbaka till ett centrallager där det tillkommer en kostnad för pallhyra per dygn.

Om ni har några frågor eller funderingar, skriv till oss på info@elore.se

Vad innebär det med Frakt till skola/företag?

Om du anger din leveransadress till skola/företag sker direktleverans. Du har alltså inte möjlighet att välja leveransdag och tid. Du får dock ett mejl med ett trackingnummer om att din leverans är på väg och där du kan följa din leverans. För vissa tjänster finns möjligheten att lägga till en föravisering, men då tillkommer även en tilläggskostnad.

Beställning

Vilka kan sälja med Elore?

Vår tjänst kan nyttjas av skolklasser och föreningar med ideella ändamål, där storleken på gruppen är mer än 8 st personer.

Om du är osäker på om er grupp är lämplig för en försäljning så är du välkommen att kontakta oss på info@elore.se.

Men om du planerar att sälja med klassen, laget eller föreningen så får du självklart nyttja vår tjänst.

Kan man sälja själv som privatperson?

Nej, man måste vara minst 8 st personer i en grupp för att kunna sälja med oss.

Vår tjänst kan nyttjas av skolklasser och föreningar med ideella ändamål, där storleken på gruppen är mer än 8 st personer.

Om du är osäker på om er grupp är lämplig för en försäljning så är du välkommen att kontakta oss.

Kan vem som helst vara kontaktperson?

Kontaktpersonen ska vara över 18 år, ha en anknytning till gruppen samt kunna kommunicera med oss på Elore och föra gruppens talan.

Kontaktpersonen har alltid tillgång till vår kundsupport och blir tilldelad en person som stöttar under hela försäljningsperioden.

Hur lång tid har vi på oss att betala fakturan?

Fakturan skickas i samband med att ni beställer produkter, och har 20 dagars betalningsvillkor.

20 dagar är ofta mer än tillräckligt med tid för att ni ska kunna dela ut produkter, ta betalt, och behålla er vinst.

Men om ni behöver mer tid på er, skriv till oss! Det finns alltid lösningar :)

Hur beställer vi produkter när vi är klara?

När ni känner er färdiga med er försäljning med Elore så kan ni följa instruktionerna nedan för att beställa era produkter:

1. Gå in på Mina Sidor och lägg till produkterna ni sålt i varukorgen

2. Välj antal produkter ni sålt (när ni gör detta så kommer priset ändras) och gå till kassan

OBS. Det står "Välj grupp du vill stötta", detta är inget ni behöver fylla i om ni inte sålt med vår webbshop eftersom vi kommer granska er beställning manuellt och se till att ni får rätt förtjänst och boka frakten åt er.

3. Välj faktura som betalalternativ och slutför beställningen. Vi skickar sedan produkterna omgående samt fakturan med 30 dagars förfallotid.

Om det står att det inte går att genomföra köpet så är det oftast på grund av två anledningar: antingen är du som beställer under 18 år eller så är kredithistoriken inte tillräckligt god. I båda fallen rekommenderar vi att be en annan person att lägga beställningen.

Vad händer om vi beställer för mycket produkter?

Ni kan returnera alla produkter i oöppnad förpackning i 15 dagar från att ni beställt.

Först så behöver en retur registreras genom att mejla info@elore.se med följande information:

- Namn på grupp hon köpte produkten från
- Produkt att returnera
- Anledning till retur

Sedan så kan produkten/produkterna skickas tillbaka till vårt lager på:

OBS. Mejla oss innan ni gör returen så att vi kan registrera den.

När ska de som köper produkter av oss betala?

Det är till stor del upp till er. Vi rekommenderar att ni tar betalt av era kunder i samband med att ni delar ut produkterna som era kunder har köpt av er.

Hur betalar kunderna för produkterna de har köpt?

Ni kan göra lite som ni vill, så länge pengarna kommer fram till den som ska betala fakturan.

Antingen kan ni elever ta emot pengar från era kunder (kontant eller online) och därefter ge dessa till er ekonomiansvarige. Eller så ber ni kunderna swisha direkt till hen. Gör det som känns smidigast för er.

När måste slutbeställningen läggas?

Slutbeställningen måste genomföras senast Tisdag 23.59 på er valda slutbeställningsvecka. Om ni önskar att byta vecka måste ni kontakta oss.

Deadline för att lägga en order på er slutbeställning för garanterad leverans innan sommarlovet är Torsdag 25 maj klockan 23.59 (vecka 21).

Ska ni använda er förtjänst till sommaren? Tänk på att lägga beställningen i god tid så att ni hinner få leveransen, dela ut produkterna och ta betalt av era kunder!

Företagsköp

Kan jag köpa som företag?

Ja, självklart kan du genomföra ett köp som företag.

Hur köper jag som företag?

Du genomför ditt köp precis likadant som om du skulle genomfört köpet som privatperson.

Kan jag få ett kvitto på mitt köp som företag?

Ja. När du har genomfört ditt köp ber vi dig att kontakta oss via info@elore.se med följande uppgifter:

- Namn på företaget
- Organisationsnummer
- Namn på referens (exempelvis säljarens namn eller gruppens/klassens namn)
- E-postadress
- Produkter som kvittot ska omfatta

När vi har mottagit denna information skapar vi ett kvitto och skickar till dig via mejl.

Kontakta oss via kontaktformuläret här:

Vill du kontakta oss?

Telefon: 010-585 46 10

E-post: elore@info.se

Öppettider: Mejlsupport 9-17 helgfria vardagar. Telefonsupporten är öppen kl 9-11 under helgfria vardagar.

Vill du veta mer om Elore? Läs mer om oss här.